Moeders leren fietsen op de speelplaats

In GO! basisschool Lyceum in Mechelen waren er gisteren geen fietslessen voor de leerlingen, maar voor een tiental moeders. “Het initiatief was een schot in de roos”, zegt directrice Wendy Heremans.

Nooit leren fietsen

“Onze leerlingen gaan vaak op fietsuitstap en we hadden nood aan enkele volwassen die de kinderen al fietsend mee begeleiden”, legt directrice Wendy Heremans uit. “Een actieve moedergroep van onze school bood zich aan, maar zij hadden nooit leren fietsen.”

Fietslessen

In de GO! basisschool Lyceum zitten veel kinderen met een migratie-achtergrond. In die gezinnen is leren fietsen niet altijd evident. Vandaar kwam de vraag om enkele fietslessen te organiseren voor de moeders. “De meeste ouders brengen hun kinderen te voet naar school, daarom was er geen nood om te kunnen fietsen. Tot nu, dus”, aldus Wendy Heremans.

Enkele uurtjes oefenen

“De moeders boekten gisteren al snel vooruitgang”, zegt de directrice. “Voor ze aan het fietsexamen van hun kinderen kunnen deelnemen, zullen ze nog enkele uurtjes moeten oefenen”, besluit ze.