Mijlpaardje leert leerlingen Lyceum lopen

MECHELEN – Leerlingen van de Mechelse basisschool Lyceum liepen vrijdag de benen van onder hun lijf tijdens een veldloop op school. Ze zijn dat gewoon: sinds begin vorig schooljaar rennen ze elke lesdag op een parcours uitgestippeld door het Mijlpaardje.

Van de jongste kleuters tot de zesdejaars: allemaal trokken ze vrijdag hun loopschoenen aan. Deelnemen was belangrijker dan winnen, iedereen kreeg een appel. Al stonden ook een podium en medailles klaar om de snelste lopers extra te vieren.

“Begin vorig schooljaar hebben we een loopparcours uitgestippeld met pootafdrukken van het Mijlpaardje, de mascotte van onze school. Elke dag proberen de leerlingen sindsdien een kwartier te lopen als bewegingstussendoortje”, vertelt directeur Wendy Heremans.

Bewegen is belangrijk, maar veel kinderen hebben daar thuis de ruimte voor. “Ons domein leent er zich toe. In het begin ging het moeizaam, maar intussen vinden ze het fijn. We merken dat de kinderen liever bewegen en nadien gaan ze met meer concentratie de klas weer in.”

De scholenveldloop was eerder al gepland, maar moest een keer worden uitgesteld door te slecht weer en een keer door de paaspauze. Lyceum heeft iets met lopen. Een team neemt deel aan de 100 km voor Kom op tegen Kanker en ook de Roze Mars staat er op de kalender.

Bron: HLN.be